Saturday 16 May 2015

DIET PEMAKANAN

Diet Seimbang


Arnab mempunyai sistem pencernaan yang kompleks, sehingga sangat penting bahawa mereka mendapat makanan yang betul. Banyak masalah kesihatan dalam arnab adalah disebabkan oleh makanan yang tidak sesuai dengan fisiologi penghadaman mereka. Diet asas arnab terdiri daripada makanan berikut:

HAY

Timothy hay 
Arnab perlu mendapat bekalan hay berterusan untuk membantu sistem penghadaman mereka dan menyediakan serat yang diperlukan untuk membantu mencegah masalah kesihatan seperti bola rambut, cirit-birit, mengawal berat badan arnab dan juga bagus untuk kesihatan gigi kerana tabiat sering mengunyah oleh arnab anda, seperti yang kita tahu pertumbuhan gigi arnab adalah berterusan

 Alfalfa hay
Alfalfa hay kaya dengan nutrisi, lemak, kalsium dan kalori. sangat sesuai untuk arnab yang berusia 6 bulan dan ke bawah. Ia amat sesuai untuk ibu bunting dan mernyusukan anak bagi menghasilkan susu yang banyak. Pemberian alfalfa hay ini boleh diberi tanpa had.


Makanan yang perlu dielakkan
Dengan sistem pencernaan yang sensitif itu, terdapat beberapa makanan yang arnab harus dielakkan termasuk salad, tomato, kubis, jagung,  kacang, kentang, coklat, gula-gula, atau kebanyakan makanan manusia. Ia akan menyebabkan cirit-birit kerana sistem penghadaman yang sangat sensitif.


Pellets
Berikan pellet yang sesuai dan mengandungi kandungan yang seimbang untuk arnab anda. Jangan terlalu banyak kerana ia akan mengakibatkan obesiti.

Air
Arnab perlu sentiasa mempunyai bekalan air yang mencukupi  Air boleh diletakkan dalam botol, nipple atau mangkuk. Pastikan botol  bersih dan jika menggunakan tiub pastikan tidak tersumbat. Jika anda menggunakan mangkuk pula, pastikan mangkuk cukup berat untuk mengelakkan dari tertumpah.



No comments:

Post a Comment